divendres

UNITAT 5. L’ESTAT ESPANYOL DEL SEGLE XIX: LA CONSTRUCCIÓ D’UN RÈGIM LIBERAL.



En aquest nou tema viatjarem per Europa amb Napoleó, continuarem amb la crisis de L’antic Règim i amb les colònies americanes. També, veurem què va passar a Espanya durant aquest segle que va dividir la societat en dues bandes: carlisme i isabelins. Per altra banda, veurem com va evolucionar socioeconòmicament Catalunya.

En aquesta unitat, utilitzareu les següents adreces que us ajudaran i us guiaran durant tot el temari:
  1. En primer lloc, veureu el tràiler cinematogràfic de la pel•lícula “Napoleón y Yo”.
  2. A continuació, entrareu en matèria. Haureu de fer un resum de la independència de les colònies americanes. La informació la trobareu en aquesta pàgina i en aquesta altra feu les dues primeres activitats: l'eix cronològic i la recerca de les causes i les conseqüències de la Independència de les colonies.
  3. Després d’aquestes dues activitats tan internacionals. Ens centrem a Espanya per analitzar i explicar l’enfrontament entre l’absolutisme i liberalisme amb l’ajuda de la següent presentació i descansareu una mica, veient aquest documental anomenat: “De la guerra del francès a la Restauració”, un capítol del programa “Memoria de Catalunya” de TVC.
  4. Sabeu per què diem això de “Visca la Pepa!!”?  Tenint en compte que les idees de la Revolució Francesa, van tenir molta repercussió a Espanya, al 1812 es va promulgar la primera Constitució europea, la Constitució de Cadis.  Amb la informació d’aquesta pàgina i la de les demés, respon a les següents preguntes:
    • Quina era la situació d’Espanya a l’any 1812?
    • Quina és la novetat i característiques més importants d’aquesta constitució ?  Quins són els tres poders principals i en qui reseideixen ?
    • I si teniu curiositat, investigueu a veure per què li deien la Pepa a aquesta constitució…
  1. També fareu un exercici de síntesis sobre Ferran VII i el carlisme. Per què va ser tan controvertit? Ho sabreu si visiteu aquesta pàgina web. I tot seguit, veurem què queda avui dia del carlisme veient un fragment del programa “Tornarem a vèncer” i visitant la pàgina web del Partido Carlista.
  2. Ara que ja hem analitzat el carlisme, també farem una explicació de l’organització de l’Estat liberal i veurem un vídeo a YouTube sobre la figura de Isabel II i farem un comentari de text de Diari del Bombardeig de Barcelona per Espartero.
  3. En aquest exercici, haurem de fer una descripció de fets del Sexenni Democràtic i un anàlisis de les caricatures que descriuen les seves etapes, a més, d’un resum de les idees del text “Proclamació de la Primera República”.
  4. Ara, llegireu diferents punts de vista de la Restauració explicada per els mateixos protagonistes i després de llegir la Constitució de 1812, cada alumne escollirà un article i el comentarà per escrit amb l’ajuda d’aquesta pàgina web.
  5. I per acabar, veurem un vídeo de l’evolució socioeconòmica de Catalunya titulat “Banderes con flames”, de la sèrie “Historia de Catalunya” que parla de l’obrerisme i catalanisme. Farem un anàlisis de les gràfiques del creixement de la població i una explicació dels seus sectors econòmics.

A que ha sigut interessant? Anims! Que el següent tema us espera!

UNITAT 6. INDUSTRIALITZACIÓ I SOCIETAT EN L’ESPANYA DEL SEGLE XIX.





Us recordeu del tema de la Revolució Industrial?  Doncs bé, ara el recordarem una mica més amb  el recorrregut que hi va tenir lloc a Catalunya i a altres territoris de la península.  Us donareu compte de com es desenvolupen alguns territoris i altres no.  A més, una de les característiques d'aquesta revolució és què no és una revolució per països, sinó per àrees...  Vegeu, vegeu!!
  1. Farem una visita virtual a una fàbrica tèxtil i veurem una presentació de la xarxa de ferrocarrils de Catalunya, Espanya i Europa. Analitzarem la influència dels nous mitjans de transport a partir d’aquest article de El Periódico.
Després de fer aquesta activitat, heu de dissenyar una presentació de diapositives amb un programa com el PowerPoint, Impress o similar, que expliqui i demostri les afirmacions del tema anterior, consultant i analitzant les diverses fonts. Tanmateix, heu de deduir respostes que serveixin per respondre a:
• Què va suposar la Revolució Industrial?
• On va començar?
• Què la va impulsar?
• Quines aplicacions va tenir la màquina de vapor?
• Quins canvis socials es van produir?
• En què es fonamenta el Capitalisme?
• Perquè es parla d’alienació del treball?
• ...........

Recursos que vos mostre a continuació.  


Podeu trobar informació sobre la industrialització a Catalunya i un video (fins al minut 9'15 serà suficient, perquè és molt llarg), a més d'un treball sobre la industrialització a Espanya i Catalunya.
El vostre treball ha de donar resposta als interrogants plantejats i a d'altres que us formuleu vosaltres mateixos (aspecte que seria especialment valorat) i ha de mostrar el resultat de la vostra recerca.
És important que les vostres afirmacions es recolzin sobre la informació extreta de les diverses fonts proposades.
Quan tingueu enllestida la presentació, feu una exposició oral per mostrar i explicar els resultats de la vostra investigació.
Podeu formar grups per analitzar i debatre les fonts textuals, audiovisuals i cartogràfiques, així com per realitzar la recerca d’imatges, disseny de diapositives, redacció, distribució de tasques i organització de la presentació oral.

UNITAT 4. LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL



La Revolució Industrial, iniciada a Anglaterra en el segle XVIII, va suposar un canvi en la forma de treballar, va transformar els modes de producció. La modernitat era un sinònim de industrialització, mentre que totes les formes de producció tradicionals era una clara senyal de retard.
  1. Primer de tot, anirem a YouTube per ubicar-nos una mica en la unitat i obrirem aquest mapa per identificar els diferents llocs que hi surten. Després, anirem a aquesta pàgina on haurem de fer un exercici de mots encreuats amb el vocabulari relacionat amb el tema.
  2. Ara, analitzarem el concepte de liberalisme i capitalisme amb l’ajuda d’aquest web i farem un exercici de recerca d’exemples quotidians sobre l’aplicació de la oferta i la demanda a la Viquipèdia i hi trobareu més informació aquí.
  3. Estudiarem les condiciones de vida de la classe obrera i la burgesia per saber per què es va provocar la industrialització. Farem un debat dels avantatges i desavantatges del concepte de progrés i drets socials (fent èmfasi amb la presentació “Ja no hi vaig a l’escola”). Analitzarem la transformació d’un barri industrial.
  4. Per últim, analitzarem les idees de marxisme i anarquisme amb aquest exercici i farem una exposició de factors que van caracteritzar la segona revolució industrial.

    UNITAT 3. L’ERA DE LES REVOLUCIONS: CRISI POLÍTICA DE L’ÀNTIC RÈGIM.

    Entrem de ple en la segona unitat, en la que parlarem del pensament polític durant els segles XVII i XVIII. Prepareu-vos per viatjar a Anglaterra i França, on tindrà lloc la Revolució Francesa, i veureu els inicis de la ciència. Emocionats?






    Les noves idees il•lustrades i el creixement econòmic del segle XVIII conduïren a la revolució liberal burgesaLa Revolució Francesa de 1789 va proporcionar els programes dels partits liberals i democràtics de la major part del món i va consolidar el concepte de nacióUn llarg combat va enfrontar, entre 1815 i 1870, liberals i absolutistes, així com moltes nacions contra els imperis que les oprimien. El liberalisme finalment va triomfar, el poder absolut va ser enderrocat i moltes nacions van assolir la seua unitat o independència.



    1. L’esclat de la Revolució Francesa

    1.1. Les causes de la Revolució.- Les males collites van provocar l'alça dels preus dels aliments, la burgesia estava marginada políticament mentre la Monarquia estava sumida en una profunda crisi financera degut al luxe de la Cort i, sobre tot, pel cost de l'ajuda francesa a la independència dels Estats Units. La solució passava per una reforma fiscal que obligués l'aristocràcia a pagar imposts.



    1.2. El començament de la Revolució: 1789.- Els privilegiats es negaren a pagar tot demanant a Lluís XVI la convocatòria dels Estats Generals (organisme marginat pels monarques absoluts des de feia més de 150 anys, però l'únic que podia aprovar una reforma fiscal) formats pels representants de la noblesa, el clergat i el tercer estat (que va exigir el vot per persona ja que es consideraven els representants de la majoria, és a dir, de més del 97% dels francesos). Estava en joc la idea de lasobirania nacional i els diputats del tercer estat es reuniren, per separat, al Jeu de Paume on s'erigiren en Assemblea Nacional comprometent-se a elaborar una Constitució.

    1.3. La fi de l’Antic Règim.- El poble de París, davant el temor que les tropes reials detingueren els seus representants, van assaltar la fortalesa de la Bastilla el 14 de juliol de 1789, data emblemàtica considerada com l'inici de la Revolució Francesa. L'Assemblea Constituent decretà, a continuació, l'abolició dels privilegis feudals i promulgà la Declaració dels Drets de l'Home i del Ciutadà.

    2. Les etapes de la Revolució Francesa

    La Monarquia Constitucional tenia el suport de la burgesia conservadora, que aspirava a arribar a un acord amb el rei i els privilegiats per abolir l’Antic Règim. La república democràtica va ser impulsada per la burgesia radical i els sectors populars, que volien una transformació de la societat en un sentit democràtic. La república burgesa, en canvi, va suposar un retorn al poder de la burgesia conservadora, mitjançant un Directori de 5 membres, que va consagrar el predomini dels propietaris.



    2.1. La Monarquia Constitucional (1789-1792).- El 1789 l’Assemblea Nacional va iniciar un procés reformista per convertir França en una monarquia constitucional i parlamentària. El 1791 es va promulgar una Constitució que va exemplificar els ideals del liberalisme polític, encara que reservava al rei el dret de veto. Es va establir el sufragi indirecte i censatari i es va formar una Assemblea Legislativa. Aquestes reformes van satisfer els grups burgesos que estaven a favor de la Monarquia Constitucional, però no la noblesa (sense privilegis), el clero (per ladesamortització que va expropiar els béns eclesiàstics) i el monarca que havia perdut protagonisme, ni tampoc als sectors populars que protestaven per la restricció del sufragi.


    Els grups polítics durant la Revolució: Entre els revolucionaris destacaven els girondins (moderats), els jacobins (radicals) i elscordeliers (extremistes, comptaven amb el suport dels sans-culottes o milícies populars de París).

    El fracàs de la Monarquia Constitucional: L’oposició de la família reial a la Revolució es va manifestar arran de la seua fugida de París per unir-se a l’exèrcit austríac, que planejava envair França i restablir l’absolutisme. El monarca, desprestigiat, va ser retornat a la capital i es va evidenciar el seu rebuig al procés revolucionari. L’abril de 1792, l’Assemblea Legislativa va declarar la guerra a Àustria. Els austríacs van envair França i van arribar a París. La situació va originar un clima de revolta i els sans-culottes van assaltar el palau reial, van empresonar el monarca i van proclamar laRepública (setembre de 1792).

    2.2. La República democràtica (1792-1794).- La República va quedar a mans dels girondins que van convocar eleccions per sufragi universal masculí per formar la nova assemblea que va prendre el nom deConvenció NacionalLluís XVI i Maria Antonieta van ser jutjats i acusats de traïció, condemnats a la guillotina i executats. Van esclatar també algunes revoltes contrarevolucionàries (La Vendée) i les conspiracions reialistes es van multiplicar.



    La condemna a mort del rei i la reina van obrir, encara més, la fractura entre els revolucionaris moderats o girondins amb els radicals jacobins que aconseguiren el poder el juny de 1793, tot procedint a la detenció dels principals dirigents girondins: l'executiu va quedar a mans de Robespierremitjançant un Comité de Salvació Pública que va organitzar un exèrcit popular amb la lleva en massa i va iniciar la política del Terror, es van tancar les esglésies, es va implantar el calendari revolucionari i es va propiciar el culte a la deessa Raó. La dictadura de Robespierre va provocar l'oposició de gran part de la població i el triomf del colp d'estat de Termidor (1794) que va acabar amb els dirigents jacobins.

    2.3. La República burgesa i el Directori (1794-1799).- Després del colp d’Estat, la burgesia conservadora va tornar a agafar el control de la revolució. Es va elaborar una nova Constitució (1795) que atorgava el poder executiu a un govern col•legiat amb cinc directors (Directori), restablia el sufragi censatari i confiava el poder legislatiu a dues cambres. El nou govern pretenia tornar als principis de la Constitució de 1791. Va perseguir els jacobins, va derogar la Constitució de 1793 i va anul•lar les mesures d’aquell període. El 1799, Napoleó Bonaparte, amb el suport de la burgesia, va protagonitzar un colp d’Estat del 18 de Brumari que va acabar amb el Directori i va inaugurar el Consolat (1799-1804) amb tres membres o cònsols.



    3. L’Imperi Napoleònic (1804-1815)

    3.1. Napoleó: de cònsol a emperador.- La política de govern del Consolat es va encaminar a consolidar els avanços de la revolució burgesa allunyant del poder els sectors més radicals i violents: s'acceptà el retorn dels exiliats, un Concordat amb l'església catòlica, la reforma centralista de l'administració (els prefectes controlaven les províncies), la promulgació del Codi Civil, etc. Els triomfs militars i els èxits polítics van portar Napoleó a fer-se coronar emperador (1804).

    3.2. Les conquistes napoleòniques.- Les tropes de Napoleó van aconseguir conquistar una gran part d’Europa, i el 1811 l'Imperi Napoleònic es trobava en el seu apogeu i s’estenia d’Alemanya a Espanya, i excepte Gran Bretanya, bona part de la resta d’Europa era sota el control de França. A tots els països annexats o sota la influència francesa, on Napoleó va col•locar al tron generals del seu exèrcit, es van imposar les idees revolucionàries.

    3.3. La caiguda de Napoleó .- Els exèrcits napoleònics van actuar com a conquistadors, van sotmetre les nacions ocupades i van afavorir els interessos materials de França per sobre dels ideals revolucionaris. Tot això va desencadenar als territoris ocupats sentiments nacionals contra la França invasora.

    L’alçament protagonitzat pels espanyols el 1808 contra la invasió, amb l'ajut de Portugal i Anglaterra (Wellington), va ser el primer i el que va marcar la decadència de l’Imperi Napoleònic. El 1814, després de ser vençut a Rússia i a Espanya, Napoleó va ser desterrat a l'illa d'Elba, però va escapar a l'any següent per ser derrotat a Waterloo i ser desterrat, definitivament, a l'illa de Santa Helena fins la seua mort (1821).



    4. Restauració, liberalisme i nacionalisme

    4.1. L’Europa de la Restauració.- Els vencedors de Napoleó van celebrar el Congrés de Viena (1814-15) amb l'objectiu de restaurar l'absolutisme monàrquic, fer retrocedir França fins les seues fronteres de 1792 i crear laSanta Aliança per a l'ajuda mútua entre els monarques europeus. Però,tot i l'aparent consolidació de l'Antic Règim, el món havia canviat i tantel liberalisme com el nacionalisme es van convertir en les forces polítiques d'oposició a la Restauració (de les monarquies absolutes).



    4.2. El liberalisme.- El liberalisme és un sistema polític que fonamenta la societat en l’individu. L’Estat ha de garantir els drets i les llibertats fonamentals de les persones. L’individu lliure és un ciutadà i el conjunt dels ciutadans constitueixen la nació que té la sobirania. El liberalisme propugna un sistema representatiu en el qual les decisions emanen d’una assemblea (Parlament), elegida per sufragi, que elabora les lleis, a més defensa la divisió de poders i el dret de propietat és formulat com una llibertat fonamental.


    4.3. El nacionalisme.- El nacionalisme és una ideologia política quesosté el dret dels pobles a decidir sobre ells mateixos i a defendre i exercir la seua sobiraniaUna nació és un conjunt d’individus que, a partir d'uns lligams col·lectius, tenen la voluntat de reagrupar-se en l'interior d'unes mateixes fronteres per constituir-se en una comunitat nacional, és a dir, en un estat propiEl nacionalisme va manifestar la seua voluntat de fer coincidir Estat i nació i es va expandir al llarg del segle XIX, donant lloc a moviments independentistes (front als imperis)o d'unificació (cas d'italians o d'alemanys) en defensa de nacions lliures front a l’Europa de la Santa Aliança i dels imperis absolutistes.



    5. Les revolucions liberals i nacionals

    5.1. Les revolucions del 1820.- A Grècia va triomfar una insurrecció contra l'Imperi Turc (18229 que va comportar la independència efectiva al 1829. Els criolls (fills d'espanyols) de les colònies de l'Amèrica continental es van enfrontar a la metròpoli (1808-1825), tot aprofitant la invasió napoleònica, per implantar règims liberals a les noves repúbliques sorgides (Mèxic, Veneçuela, Colòmbia...).

    5.2. Les revolucions del 1830.- La segona onada revolucionària es va produir a l’Europa central i occidental, entre 1829 i 1835, i la seua extensió i les repercussions van ser molt més grans. El moviment es va iniciar a França, on el juliol de 1830 es va enderrocar Carles X de Borbó i s’hi va proclamar una monarquia de caire liberal en la persona de Lluís Felip d’Orleans. També a Bèlgica va triomfar la revolució, es va establir un sistema liberal i es va independitzar d’Holanda. Van esclatar revoltes a Polònia, Gran Bretanya i Espanya.



    5.3. La primavera dels pobles (1848).- A l’Europa occidental, la revolució de 1848 va significar l’aparició dels ideals democràtics: sufragi universal, sobirania popular, igualtat social. La revolució es va iniciar a França: un alçament popular va acabar amb la monarquia de Lluís Felip d’Orleans i es va proclamar la república social i el sufragi universal. A l’Europa oriental, la lluita va ser contra els règims absolutistes i la dominació imperial austríaca. Encara que la majoria d’aquestes revolucions van ser sufocades, les reformes liberals i molts processos d’independència nacional es van consolidar a la segona meitat del segle XIX.



    6. Cap a una Europa de nacions
    6.1. Les unificacions d’Itàlia (1870) i d’Alemanya (1871).
    Itàlia estava dividida en 6 estats i només el Piemont es manifestava favorable a la unificació. Cavour va iniciar una guerra contra Àustria (1859) per aconseguir l'annexió de la Llombardia, mentre Garibaldi amb els seuscamises roges enderrocava els monarques del centre i el sud d'Itàlia, fins que el monarca del Piemont, Víctor Manuel II, va ser proclamat rei de tota Itàlia (1861), els austríacs abandonaren el Véneto (1866) i els Estats Pontificis quedaren annexats (1870) per quedar Roma com a capital del nou estat.



    Alemanya estava fraccionada en trenta-sis estats que tenien poques possibilitats d'unificació davant la rivalitat de Prússia i Àustria, les dues grans potències germàniques. El canceller prussià Otto von Bismarck va propiciar el Zollverein o unió duanera que agrupava tots els estats de parla alemanya amb l'excepció d'Àustria. Prússia va escollir, aleshores,el camí de la guerra per aconseguir la unificació amb les victòries sobre Àustria (1866) i dos sobre França, en 1870 i la definitiva a Sedan en 1871 que van portar a la proclamació de Guillem I com a kàiser o emperador del II Reich (imperi) que donava lloc al naixement de l'estat d'Alemanya.



    6.2. L’Europa de finals del segle XIX.- A finals del segle XIX Europa semblava haver assolit una certa estabilitat política i de fronteres. Però una sèrie de conflictes continuaven latents: l’Imperi Austríac i l’Imperi Turc seguien sent règims absolutistes i hi persistien problemes nacionals, ja que hi havia pobles sota les seues fronteres que volien la independència. A l’Europa occidental, la lluita política tenia com a objectius l’avanç de la democràcia i el reconeixement dels drets socials.


    Per aquesta part del temari, utilitzareu les següents adreces per aprofundir molt més en aquest tema:
    1. Primer, fareu un debat per extreure les idees prèvies del pensament il·lustrat. A continuació, omplereu un cuadre amb conceptes bàsics del tema i els definireu amb les vostres paraules.
    2. Fareu una reflexió sobre la tirania i que el poder només estigui en una sola persona en el despotisme il•lustrat.
    3. Visionareu un interesantíssim vídeo sobre la Revolució Francesa i, a continuació, fareu elssegüents exercicis de síntesis per veure si heu assolit bé el coneixements dels que us ha parlat.
    4. Després, fareu un exercici més divertit. Només haure d’emplenar les següents frases que estan incompletes i, després, llegireu el següent text sobre el paper de les dones en aquest període històric i haure de escriure una carta a la Assamblea Nacional argumentant perquè homes i dones han de tenir els mateixos drets.
    5. En aquest exercici, haureu d’explicar per escrit la independència de les colònies britàniques i el naixement dels Estats Units amb l’ajuda del següent document. A més, a més, haureu de d’explicar per grups la diferència entre el sistema americà i l’europeu amb l’ajuda del següent arxiu.
    6. Després de veure l’èxit de la Revolució Científica, visitareu la tercera edició de l’exposició “La física es la base de tot” al Institut d’Estudis Catalans.

    Anims!

    UNITAT 1. L’ANTIC RÈGIM I EL SEGLE XVIII EN EUROPA

    Avui estrenem la primera unitat: l'Europa del segle XVII i XVIII. quan es va consolidar la crisi de l'Antic Règim. Durant les tres properes sessions treballarem sobre aquest tema que, encara que no us ho sembli, té molt a veure amb el dia a dia actual.









    1. L’Europa del segle XVIII

    1.1. Una agricultura senyorial.- L’agricultura (de subsistència) era l’activitat més important on les collites marcaven els ritmes de l’economia que, periòdicament, es caracteritzava per l’escassetat d’aliments i la pujada dels preus. La terra era propietat de la noblesa i el clero, mentre els llauradors no solament treballaven les terres dels seus senyors sinó que pagaven forts impostos (en serveis, espècie i/o en metàl•lic quan podien).

    1.2. Una monarquia absoluta.- La monarquia d’origen diví concentrava els tres poders en la persona del rei que, quan ho demanava, estava assessorat pels Consells d’Estat i un Parlament d’origen medieval composat per representants dels tres estaments (noblesa, clergat i poble o tercer estat) que, en el passat, havia tingut l’atribució d’aprovar nous impostos.

    1.3. L’expansió econòmica.- La firma del Tractat d’Utrecht (1713), a banda de posar fi a la Guerra de Successió mentre implantava la Monarquia Absoluta a Espanya, va aportar un llarg temps de pau degut a cert equilibri internacional que, a la vegada, tingué com a conseqüència directa l’augment demogràfic a tota Europa (passat de 100 milions en 1650 als 200 milions d’habitants del 1800) que va fer créixer la demanda de productes i, per tant, l’expansió econòmica. Les monarquies van potenciar la instal•lació de manufactures i van protegir les companyies marítimes que incrementaren notablement els intercanvis comercials amb les colònies i els territoris extraeuropeus.



    2. La societat estamental

    2.1. Una societat desigual.- La societat de l’Antic Règim es caracteritzava per la seua desigualtat civil. Estava dividida en dos grups ben diferenciats: els privilegiats (noblesa i clero) i els no privilegiats (l’estat popular o tercer estat).

    2.2. Els privilegiats.- La noblesa i el clero eren els estaments privilegiats.
    Posseïen la major part de les terres, monopolitzaven tots els càrrecs i estaven exempts del pagament d’impostos. La noblesa vivia de les rendes de la terra i acumulava grans riqueses. El clero vivia de les rendes derivades de l’explotació del seu patrimoni territorial i també del delme.

    2.3. Els no privilegiats.- L’estat popular constituïa el sector dels no privilegiats. Eren la immensa majoria de la població i agrupava persones molt diferents, econòmicament i socialment. La burgesia incloïa els grans artesans, comerciants i banquers. Era el grup més actiu econòmicament i la seua riquesa havia augmentat.
    Les classes populars urbanes agrupaven els treballadors manuals de les ciutats. Els llauradors constituïen el grup més nombrós de la població. Estaven obligats a treballar les terres dels grups privilegiats, als quals pagaven impostos elevats.



    3. El pensament il·lustrat

    3.1. Què és la Il·lustració? Un moviment intel·lectual que va qüestionar tots els principis de l’absolutisme, tot col·locant la raó com la base principal del coneixement, potenciant l’optimisme sobre la capacitat de l’ésser humà amb una confiança desmesurada en el progrés constant de la humanitat, posant en pràctica els descobriments científics i aplicant les aportacions dels filòsofs en la societat i en la política perquè consideraven l’educació com el millor mitjà per a difondre la raó.

    3.2. Els filòsofs del Segle de les Llums.- Els orígens de la Il·lustració es troben al segle XVII, en el racionalisme de Descartes.
    Les figures més destacades de la Il·lustració van ser Diderot, Montesquieu, Rousseau, Voltaire i D’Alembert.  La nova ideologia es va difondre al marge dels centres oficials, com les universitats o les acadèmies, perquè en gran part continuaven controlats per l’església. Els mitjans de difusió utilitzats per la Il·lustració van ser principalment els salons, la maçoneria,la premsa i tot tipus de publicacions.


    • El pensament econòmic: La Fisiocràcia.- En oposició al mercantilisme, defensaven el predomini de l’agricultura coma base de la riquesa d’un país, així com la propietat privada i la llibertat de comerç tot oposant-se a la intervenció de l’Estat en l’economia.
    • El pensament polític: El liberalisme.- Els pensadors il•lustrats no elaboraren una doctrina política homogènia ni van aconseguir eliminar els fonaments de l’absolutisme. En canvi, destacaren tres autors per la influència dels seus textos polítics: Montesquieu que va desenvolupar el principi de la separació de poders (executiu, legislatiu i judicial), Rousseauque va elaborar la base teòrica de la democràcia segons la qual la sobirania (el poder) resideix en el poble o tercer estat (i no en el monarca com als temps de l’absolutisme) i Voltaire que va criticar els prejudicis religiosos de l’Antic Règim i va proposar el sistema parlamentari per limitar les atribucions del monarca.

    3.3. L’"Enciclopèdia".- Fou la primera gran obra impresa que reunia tots els coneixements de l’època fonamentats en la raó i en l’estudi de la naturalesa. Es va començar a publicar el 1751 i comprenia un total de 35 volums, on van col·laborar els principals intel·lectuals del moment per difondre les principals idees de la Il·lustració.




    4. La fallida de l’absolutisme

    4.1. Les revolucions angleses.- Al segle XVII es va produir una guerra civil entre els defensors del Parlament i els de la monarquia absoluta. El 1649, el rei Carles I va ser ajusticiat i es va proclamar la república. Oliver Cromwell, el principal impulsor del canvi polític, va acabar transformant la república en una dictadura militar. El 1660, després de la mort de Cromwell, es va restablir la monarquia. El 1689, una segona revolució va acabar amb la monarquia absoluta dels Stuart i el Parlament va oferir la corona a Guillem d’Orange. Així, Anglaterra fou el primer país que va tenir una monarquia de poder limitat. Es va instaurar una monarquia parlamentària.

    4.2. El Despotisme il•lustrat.- 
    Malgrat l’exemple anglès, la majoria dels monarques europeus seguien exercint un poder absolut. No obstant això, alguns monarques van intentar fer compatibles el principi d’autoritat de l’absolutisme amb la idea de progrés, racionalització i modernitat de la Il•lustració. Els dèspotes il•lustrats i els seus ministres van promoure un cert reformisme per actuar a favor del bé del poble, però reservant-se la capacitat de decisió. La seua política reformista es va caracteritzar per la racionalització de l’administració de l’Estat, la reforma de l’ensenyament, la modernització de l’agricultura, etc.



    5. La revolució americana

    5.1. Els Estats Units d’Amèrica.- Les tretze colònies angleses van protagonitzar al segle XVIII la primera insurrecció colonial contra una metròpoli, seguint les idees d’igualtat, llibertat i tolerància de l’Europa il•lustrada. Els colons americans no estaven d’acord amb les taxes i impostos, així com tampoc amb el monopoli comercial que Gran Bretanya exercia sobre el seu territori. El 4 de juliol de 1776, les tretze colònies van redactar la Declaració d’Independència dels Estats Units d’Amèrica. Aquesta declaració expressava el dret de totes les persones a la llibertat i a la recerca de la felicitat, i el deure dels governants de respectar els “drets inalienables” del poble.

    5.2. La Constitució dels Estats Units.- La guerra contra la metròpoli va ser llarga. Gran Bretanya va reconéixer la independència del territori americà el 1783, després de la derrota de Yorktown. El 1787, es va redactar la primera Constitució de la història. El text assegurava la separació i l’equilibri de poders, establia un govern republicà i una estructura federal. Per sobre dels estats, se situava el govern federal, responsable dels assumptes exteriors, de la defensa, de les finances i de la moneda del nou país. La Constitució es completava amb una Declaració de Drets.



    Aquest és part del material que farem servir i de les indicacions que us aniré donant:
    1. Exercicis tic sobre l'Antic Règim, que inclou respostes múltiples, definicions, llegir i omplir buits, associació d’idees i respostes breus.  Com vegeu açí us he adjuntat un mapa conceptual sobre el context socioeconòmic de l'epoca perquè us ajude a fer les activitats.  De totes formes, si feu click aquí podeu trobar més informació sobre l'Antic Règim.
    2. Lectura del text sobre com vivia la societat estamental del Antic Règim, per un bisbe de Badajoz al 1673.
    3. Webquest Investigant les tradicions angleses: Salva el parlament anglès amb les teves respostes.
    4. Treball a l’aula informàtica sobre la cultura barroca del Segle d’Or hispànic Dividirem la classe en sis grups: concepte, arquitectura, escultura, pintura, païssos catalans i rococó. Cadascú descriu per escrit els principals trets de les obres visionades.

    Engrescador, no?

    I això només és el principi ...

    BENVINGUTS AL NOU MÓN DELS DESCOBRIMENTS!!

    Hola a tots i totes!

    Durant els propers mesos aquest serà el punt de trobada pels alumnes de Ciències Socials de 4º d'ESO.

    Aquí trobareu un taulell d'anuncis, les activitats que anirem fent a l'aula i un muntó de coses més que segur us interessaran.  
    També jo esperaré amb moltes ganes les vostres opinions, comentaris i material que vulgueu compartir amb la resta de la classe.

    Amb altres paraules, espero que hi trobeu aquí una nova forma de descobrir la història per vosaltres mateixa...  Això sí, si cal, poder preguntar-me qualsevol dubte que tingueu... I podeu començar...JA!!

    PRIMERA QÜESTIÓ!!  Què penseu volia dir Rider amb aquesta frase: "L'educació és el descobriment de la nostra pròpia ignorància".